HAR en bit svart choklad sänker blodtrycket
Köln (DPA). Även en bit av kakao-rika mörk choklad om dagen minskar data till ett Köln studie på blodtrycket. Effekten skulle inte ha varit särskilt stark, men åtminstone ingen viktökning inträffade, farmakologen Dr Dirk Taubert vid University Hospital i Köln (JAMA 298, 2007, 49).
I studien, åt 44 deltagare med lätt förhöjt blodtryck (147/87 mmHg) i 18 veckor i genomsnitt 6,3 gram per dag antingen mörk eller vit choklad. Med mörk choklad, föll det systoliska trycket i genomsnitt med 2,9 mmHg, diastoliskt med 1,9 mm Hg med vit choklad inte ändras blodtryck. Forskare misstänker att arbetet i kakao polyfenoler som finns blodtryckssänkande.
Om denna information var till hjälp för dig, skicka oss ett DONATION
Liknande inlägg












